vrijdag 28 mei 2021

Afvalrace

Vijf dagen verder en ik ben al 3.9 kilo kwijt en hiertegen zeg ik alvast; tot nooit meer ziens! Jeetje wat klinkt dat fijn zeg, zeker als je het hardop zegt. De afgelopen vijf dagen zijn voorbij gevlogen, ik tel na vandaag nog 8 dagen van streng op dieet... 

Streng zijn voor jezelf, als het voor een goede zaak is dan is het vol te houden. De lever moet slinken om de chirurg straks de ruimte te geven om mijn maag door te knippen en weer vast te nieten. De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met eten, wat mag ik wel en wat mag ik niet. Overdag bestond mijn ontbijt, lunch en tussendoortjes vooral uit zoetige dingen. Er liggen hier twee soorten proteïne repen die voor mij mierzoet zijn. Dan eet ik kvark van Lindahls (minste suikers en vetten) met yoghurt en daarin multi vezels en een schepje voedingsvervanger waar alle vitamines en mineralen in zitten die je nodig hebt. Dat laatste is redelijk te doen maar erg eentonig. Ik merk dat de behoefte naar hartig erg aanwezig is, in de middag neem ik dan ook een opkikkertje. De avondmaaltijd is echt een feestje aan het worden, veel verschillende groentes, rauwkost en een stukje mager vlees of ei. Om daar een gevarieerd weekmenu van te maken is de afgelopen dagen goed gelukt. Heel lief ook dat velen mij willen ondersteunen door koolhydraat arme recepten te sturen, echter zitten daar weer teveel vetten in. De lage koolhydraten zijn wel fijn maar kaas en room zijn uit den boze. Na mijn operatie hoop ik gewoon met de pot mee te kunnen eten, een kleine aanpassing daar gelaten. De hoeveelheid is weinig dus moet lukken dunkt me. Vandaag begon ik met een reep en die kreeg ik niet helemaal op. Als ik straks op elk stukje minimaal 25 keer moet kauwen heb ik genoeg kunnen oefenen na vanmorgen. Ik doe ruim een half uur over het eten van een reep, mijn kaken malen overuren echt niet normaal. Ik heb voor de grap eens zitten tellen hoe vaak ik moest kauwen voor ik het minihapje kon doorslikken 39 keer! Na die reepervaring van  vanmorgen moest er ook nog geluncht worden en eerlijk waar, bij het idee dat ik nog zo'n reep naar binnen moest metselen ging mijn trek in eten weg als sneeuw voor de zon. Ik ben de Jumbo ingelopen en heb daar als een malle alle crackers staan vergelijken op vetten, koolhydraten en suikers. Bleek ik ook nog vreselijk in de weg te staan met mijn lege kar, sorry ik doe hier een vergelijkend waren onderzoek! Langs de vleeswaren een pak fricandeau gepakt en een kuipje 20+ smeerkaas mee gegrist. Met de boodschappen onder mijn armen ben ik naar huis gegaan en heb ik twee lichtgewicht crackers op, mijn hoofd werd gekalmeerd als zijnde heroïne voor een junkie, eindelijk iets hartigs. Morgen gaan we zien of ik stil blijf staan of dat er iets van de kilo's af is, al is het maar een ons. 

Even in de serieuze modus, de afgelopen dagen heb ik echt op alle verpakkingen staan gluren wat er nou allemaal in zit. Waar ik voorheen gewoon een pak uit de schappen trok zonder te kijken, sta ik nu op alle pakjes en potjes te gluren wat er allemaal in zit. Verzadigde of onverzadigde vetten, hoeveel koolhydraten zitten erin en dan de suikers. Wist je dat er in 100 gram magere yoghurt 4.2 gram suiker zit? Het is zo zuur als wat, waar zitten die suikers dan qua smaak? Nog maar te zwijgen over de proteïne repen, in één zit geen suiker (lees die is best zoet) en in de andere reep zit 2 gram suiker en die is echt mierzoet. Echter zitten in de laatste reep weer de meeste vezels  waar ik met gemak van naar het toilet kan. Als ik wakker word is het eerste waar ik aan denk die reep... zucht. Kijken jullie wel eens op de achterkant van een verpakking wat er allemaal in zit, hoe kiezen jullie elke dag weer iets om te eten en let je er dan ook op hoeveel er van alles in zit? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden, ik houd me aanbevolen voor recepten, graag vetvrij en koolhydraatarm ;-)

Tot de volgende wonder
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten