vrijdag 4 juni 2021

Met de ehm... bloot

De naakte waarheid, wat heeft dit een geld gekost zeg! Je besluit op een dag dat je gaat stoppen met roken, dat is me gelukt. Je wilt echt gezonder leven want hey, je wilt toch ooit in de toekomst genieten van je kleinkinderen toch? De smaak is volledig terug gekomen, alles smaakte ineens veel lekkerder. Je proeft weer eten en ineens heb je het kokkerellen weer gevonden. Van alles probeer je uit dat zelfs mijn kids zeggen dat mijn 'kookskills' erop vooruit zijn gegaan. Natuurlijk vind ik koken best leuk, iets nieuws proberen daar draaide ik mijn hand niet voor om, todat... je de weegschaal in het zicht krijgt. Voorzichtig ga je erop staan, want dat je aangekomen bent is geen verrassing, wel de hoeveelheid. Jaren schommelde ik tussen de 90 en 95 kilo, keurig in de twee cijfers. Als ik er even snel op ga staan en er weer af spring valt het best mee... jaja droom verder Syl. Met de handen voor mijn ogen keek ik tussen de vingers door naar wat het helse ding zou aangeven. Ik kijk, slik, nee dat is een grap, dat ding is kapot want dit kan niet! Hij gaf aan 119 kilo, ja dat is schrikken. 

Hoe krijg ik die ruim 25 kilo er weer zo snel mogelijk af, dit is toch niet gezond meer. Ik besluit eens te gaan zoeken op internet naar een dieet guru die mij kan helpen om van de overtollige kilo's af te komen. De guru had ik gevonden in het koolhydraatarm, een nieuwe leefstijl. Er ging een wereld voor mij open en echt, ik ben dit gaan doen en de kilo's gingen er inderdaad af. Tot het moment dat ik mijn galblaas kwijt raakte, dan is dat vette eten niet echt goed. Ik bleef stabiel op gewicht, alleen was er nog niet genoeg af en zat ik nog niet onder de 100 kilo. Wat ik ook probeerde ik kreeg het er niet meer af, dan gooi je de handdoek in de ring en denk je barst! Na een paar maanden zat alles er weer aan met rente, Het is mijn hele leven al een strijd geweest maar ik wil zo graag van die overtollige kilo's af. Was ik nog maar 14 jaar, toen kon ik eten wat ik wilde en kwam geen gram aan, die goeie ouwe tijd...

Vorig jaar maart belande ik in het ziekenhuis met een zware dubbele longontsteking, dan ga je toch nadenken. Longontsteking en overgewicht in een tijd van corona, dan krab je jezelf toch even achter de oren. Je begint met informatie te zoeken op internet, weet van verschillende vrienden dat het echt werkt en maak je voor jezelf de beslissing om toch te gaan voor een maagverkleining. Begin september ben ik naar de huisarts gegaan voor een verwijzing en toen ging het eigenlijk in een sneltreinvaart. Intake na een week, de week erna gesprek met internist, voorlichtingen en de chirurg. In het Maasstad Ziekenhuis wordt overwegend een gastric bypass gedaan, af en toe een gastric sleeve. Mijn voorkeur ging uit naar een sleeve omdat ik geen gerommel aan mijn darmen wilde. Kom ik op gesprek bij de chirurg zegt hij 'je hebt aangeboren maar één nier he? Dan moet ik je teleurstellen'... Ik dacht dat ik door de grond ging, mag ik niet geopereerd worden omdat ik maar één nier heb? Er schoot van alles door mijn hoofd, tot hij zei 'dan kunnen we geen gastric bypass bij je doen'.  Het zou een gastric sleeve worden, ik was blij. Na zeven maanden van wachten, vele gezellige telefoongesprekken met Bariatrie verder kreeg ik ruim twee weken geleden het verlossende telefoontje met een datum.

Maandag aanstaande mag ik mij om zeven uur melden bij de 'dagbehandelingen lounge', wordt ik om kwart over acht geopereerd en eindelijk wakker met een 'banaantje'. Hopelijk gaat dit mij helpen om de overtollige kilo's te laten verdwijnen, iemand die nog een kilootje wilt overnemen? 

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten