donderdag 24 februari 2011

Voorjaarskriebels...

Zodra in Nederland, zo halverwege februari, de zon flauwtjes tussen de donkere wolken schijnt, krijgt de halve bevolking last van 'voorjaarskriebels'. Ineens komen de huisvrouwen als weerhuis poppetjes uit hun huizen en moet er in elke hoek en kier gesopt worden. De bedden gaan op hun kant, de kasten worden leeg gerukt, de meubels worden van hun plek geschoven, het zomergoed wordt tevoorschijn gehaald om te kijken of het nog past en is het nog wel in de mode, de gordijnen worden uit de roedjes gerukt en ramen gezeemd, kortom er kolkt een tornado door het huis en dat moet allemaal zo snel mogelijk. Uit ieder raam hangt wel een vrouw met op hun kop een  theedoek gebonden, die hiermee aan wilt geven dat het voorjaar op komst is. Ik vraag me dan sterk af wat deze dames de hele winter doen, cocoonen en de boel lekker laten verstoffen? Als ik in plaats van de lampen een gezellig kaarsje aan steek zie je die stofnesten toch niet dus waar maak ik mij dan druk over. Ik snap dat je eens lekker de boel wilt gaan soppen, wat overigens niet mijn hobby is en het ook nooit gaat worden, maar dat het alleen grondig wordt gedaan als ze de voorjaarskriebels hebben snap ik dan niet. Waarom genieten we niet van die eerste zonnestralen en gaan we er lekker op uit. Je bent in mijn ogen niet goed bij je paasei als je dit moment verkiest om met je kop tussen de spinrag gaat zitten en niets van het ontstaan van de prachtige natuur hoort en ziet.

Vorige week werd ik voor mijn wekker wakker en hoorde ik de vogels al druk tsjilpen om hun territoria af te bakenen, hier kan ik intens van genieten. Het maakt deze dag tot een dag met een gouden randje, een beter begin kan je je toch niet voorstellen? Welke achterlijke randdebiel moet er zo nodig de binnenboel gaan soppen terwijl dit op een later tijdstip ook gemakkelijk kan. Ze bestaan echt dit soort 'poetsfiemels', die leven om te soppen. Mijn visie van voorjaarskriebels beleef ik toch op een andere manier. Bij thuiskomst zien dat de eerste krokussen tussen de afgevallen bladeren opkomen (ik moet de tuin nog aanvegen), het tsjilpen van de vroege vogels (morgen de ramen zemen zodat ik de vogels binnenkort vanuit mijn slaapkamerraam kan zien), mijn zomerkleding weer aan (waar heb ik de koffer met zomerkleding ook alweer neergekwakt), lekker buiten eten (al mijn BBQ recepten onder het stof vandaan halen) en...

*KLONK*

Als ik zo mijn blog terug lees ben ik geen haar beter dan die miljoenen huisvrouwen die lijden aan voorjaarskriebels! Ook ik wil naar buiten maar mijn tuin moet leeg en voorzien worden van fleurige bloemen. De kasten moeten gevult worden met alle zomerkleding. Zelfs hier moeten de meubels nodig van zijn plek en en en... HELP! Ik heb last van voorjaarskriebels! Binnenkort toch maar eens naar de Blokker om een nieuwe bezem te kopen, die vegen een stuk schoner...


Tot de volgende wonder

2 opmerkingen:

  1. LANG LEVE DE VOORJAARKRIEBELS !!
    maar ik voel ze de afgelopen dagen toch echt niet, hoor! Regen, regen en nog eens regen, bah, bah!
    Gelukkig hebben wij tig zonnetjes in huis!

    Dikke knuff Aliene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier ook nog niet hoor, we hadden een paar zonnige dagen en geloof het of niet, hier in de straat werdt al druk gesopt!

    BeantwoordenVerwijderen