zondag 23 oktober 2011

Drankbeleid van niets

Vorige week stond ik bij de kassa van de Appie Heijn, voor mij twee jongens die wel zin hadden in een gezellige avond. Ik wist dat ze voor stoere gezelligheid gingen, op de band lagen allerlei flessen drank waar je overheerlijke cocktails van kon maken. Zodra er drank wordt afgerekend gaat er altijd een belletje af en de dame achter de kassa vraagt of de jongens zestien jaar of ouder zijn. Ja jongens, kom maar op met je legitimatie! Jongen nummer één trekt zijn legitimatie uit zijn knip, die hij zorgvuldig in zijn achterzak had zitten. Knul nummer twee is nog geen zestien, weet je wat er dan wordt gezegd tegen deze jongen? Het is echt te zot voor woorden, hij moet de winkel verlaten en mag niet bij de kassa staan. Ik snap dat een minderjarige geen alcohol mee krijgt, maar denk je nou werkelijk dat deze knul zich een cocktailparty laat ontnemen? Dacht het niet, want een stukje verder in het winkelcentrum stond de jongen braaf te wachten op zijn zestienjarige vriend om het die avond lekker op een zuipen te zetten. Waar is de tijd gebleven dat er nog een feest werd georganiseerd waar ranja in alle smaken werd geschonken? Ik vrees dat dit hun eerste verjaarspartijtje is geweest.

Wat ik me dus afvraag is waar ze zichzelf onder de tafel gaan zuipen, is dat bij iemand thuis, in een schuur of gewoon ergens buiten onder een brug? Natuurlijk ben ik realistisch en weet ik dat dit gebeurd en jongeren worden heel creatief om toch aan drank te komen. Ik vraag me af wanneer onze tweeling zo vindingrijk worden, zouden ze het eerlijk vertellen als ze aan de alcohol gaan? Zullen ze elkaar verraden als ze merken dat de ander iets doet wat niet door de beugel kan? Het kan ook zomaar zijn dat ze elkaar de hand boven het hoofd houden en niets tegen papsie en mamsie zeggen. Voorlopig drinken ze braaf hun glas melk, is de koffie soms ook lekker met een toef slagroom en is een redbull al heftig en stout lekker. Nee, de ranja wordt hier in ons bonagezin nog flink gedronken en houden ze nog regelmatig een competitie wie de langste boeren kan laten.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten