zondag 16 oktober 2011

Wordfeud verslaving?

'Schat, ga je mee naar bed?' 'Ja wag effe, nog één woord en dan kom ik... echt!' Mijn hersenpan maakt op het moment overuren, ik wil het langste woord maken, drie keer de woordwaarde en de meest tellende letters op dubbele letterwaarde zien te krijgen en dat valt niet mee. Sinds ik een tablet heb speel ik elke dag wel even wordfeud met bekende en onbekende medeverslaafde. Ik geef het niet snel toe maar ik ben verslaafd, zijn er al praatgroepen te vinden? In Zwolle is er een café waar je geen wordfeud mag spelen, in een bruine kroeg moet je gezellig met elkaar kunnen kletsen en niet allemaal één zijn met de mobiele belspelcomputer in zakformaat. Er zijn terrassen waar een hele groep spelers is verwijderd want ze bestelde niets en zaten alleen maar met elkaar te spelen. Op zich kan ik me daar wel wat bij voorstellen, iedereen is in gevecht met de letters waar je woorden van moet zien te maken. Vorige week lag ik samen met manlief onder de dekens naar een mogelijke combinatie te puzzelen met onmogelijke letters, het moet niet gekker worden! In de salon spelen we ook massaal wordfeud, de wachttijden kunnen niet lang genoeg zijn want de klant hoedt zich niet meer te vervelen. Van sommige fanatieke spelers kan ik nog niet winnen, maar blijf ik het elke dag oefenen. Waar ik niet goed tegen kan is het volgende. Laatst maakte iemand met wie ik speelde de woorden wc en cc. In een ander spel zag ik mijn kans waar, drie keer de woordwaarde om cc en wc in één te maken! Daar zag ik mijn punten al omhoog vliegen, niets is minder waar. Het woord bestond niet en was ongeldig, nou vraag ik je hoe kan dit? Waarom bij de ;e;en wel goedgekeurd en bij de ander niet? Net als het woord bril, herkend wordfeud ook niet als een Nederlands woord, wie heeft hier ook last van? Kan iemand mij iets meer hierover vertellen, want ik ben wel voor eerlijke kansen.

Nou is ons bonagezinnetje wel te porren voor een gezelschapsspel, we zitten geregeld om de tafel te strijden voor de winst. Of dat nou een monopoly potje is of Mens erger je niet, wij zullen ons niet ergeren. Het brengt de familie bij elkaar en zijn even weg uit de dagelijkse beslommeringen. Iedereen maakt kans op winst en er wordt heel wat afgelachen. De tv gaat uit, het bordspel komt op tafel en genieten maar met chips, nootjes en een groot glas drinken. De wintermaanden komen er weer aan, donkere avonden dus hoog tijd voor de spelletjes. Ik vrees dat er dan iets minder tijd is om te 'wordfeuden' of zou het zomaar minder slaap kunnen betekenen?

Tot de volgende wonder

1 opmerking:

  1. Wc, cc, ic, cd... Allemaal gesneuveld na de update van het woordenboek. Cum mag nog wel...

    BeantwoordenVerwijderen