maandag 7 november 2011

Mam, ik snap er de ballen niet van

'Mam, je moet me helpen want ik snap er de ballen niet van!' Dochterlief begon al met klagen toen ze bovenaan de trap stond en ze was klaar met klagen toen ze beneden voor mijn neus stond met haar wiskunde shit. 'Wat is het probleem.' 'Nou kijk, ik moet acht opdrachten maken voor wiskunde maar ik heb op niets een antwoord. Wil je me helpen please?' Daar gaat mijn vrije avond, zit mamsie weer met de neus in de boeken. Nou zeg ik tegen mijn leerlingen dat knippen net als wiskunde is, logisch nadenken dus. Het probleem met dochter stuiterbal is dat ze te diep nadenkt over de sommen, logisch nadenken over een paar sommen moet toch geen probleem zijn? Wiskunde is in haar ogen niet logisch maar reten moeilijk, leg dat haar maar eens uit. Ze gaat het morgen wel aan haar docent vragen want ze is niet de enige die het niet snapt. Ze slaat vervolgens haar boek dicht en loopt naar de piano om haar nummers te oefenen. Nee dan moet je de overige kids horen, die willen weer GTST kijken en dat is niet te verstaan met haar gepingel er doorheen. Zo blijf mamsie nog steeds de blauwhelm van het gezin en mag ik weer gaan bemiddelen. Nog even terug op het wiskunde, ik snapte er in het begin ook geen bal van. Ik kreeg het pas door toen ik halverwege het derde jaar zat. Ik besloot heel stoer wiskunde te kiezen in mijn pakket, ik haalde ineens achten en negens. Toen ik mijn gesprek had om mijn pakket samen te stellen kreeg ik het advies om wiskunde te laten vallen. In plaats van wiskunde kon ik beter aardrijkskunde/geschiedenis te gaan doen. Had ik nou maar nooit geluisterd, ik had er schik in omdat het kwartje eindelijk was gevallen, al kon ik de docenten niet overtuigen. Goedgelovig als ik was is het dus het pretpakket geworden.

Het zou zomaar kunnen zijn dat er bij onze dochter ineens een euro gaat vallen zodat ook zij met gemak die vervelende wiskunde opdrachten kan maken. 'Hij mag blij zijn dat ik er nog aandacht aan besteed, dus mag hij het me morgen nog eens fijn uit gaan leggen want daar wordt hij tenslotte voor betaald!' Hij is fijn, daar mag meneer de docent het dan mee doen. De tijd zal het leren, zou haar wiskundeknobbel nog niet geactiveerd zijn? Tot die tijd zullen we haar nog vaak stampvoetend naar beneden horen komen. 'Mam, ik snap er weer de ballen niet van!'

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten