zaterdag 16 april 2011

Dagje theater van de andere kant

Zoals sommigen weten probeer ik enthousiaste mensen op te leiden tot volwaardig kappers. Zodra zij hun diploma hebben gaat de het leren pas echt beginnen. Zoals ik vaak tegen mijn leerlingen zeg; op school leer je de bodem van een pizza goed te bakken, de topic erop leer je in het bedrijfsleven. Op zich wel een rare vergelijking, het moeten kappers worden en geen pizzabakkers. Toch heb je een goede basis nodig wil je topic er niet af flikkeren, de topic moet rusten op een heerlijke bodem. De leerling bepaald hoe de bodem smaakt en hoe lekkerder hoe beter. De Beauty Artist leerlingen moeten tijdens hun drie jarige opleiding heel wat studiepunten vergaren die ze veelal buiten de school opdoen. Dit kan zijn tijdens een modeshow, een verwendag organiseren in een verzorgingstehuis maar ook helpen achter de schermen van een musical. Vandaag was het zo'n musical opdracht. De leerlingen hadden de taak om lekker los te gaan op de hoofden van dertig kids. Zij kregen van onze leerlingen een kleurrijk kapsel, vele vormen gezien maar ook enorm veel kleur. Ik kan je vertellen dat ik er vrolijk van werd, heerlijk om de meiden te zien werken, daar geniet ik enorm van. Mijn taak deze dag en morgen is ze te begeleiden en ze zelf hun creatieve uitspattingen te laten ondervinden. Soms wisten ze het even niet meer en daar ben ik de reddende engel.

Morgen nog zo'n leuke dag, er zijn weer twee voorstellingen dus we kunnen weer aan de bak. Het was nog wel even knijpen, de kleurhairspray was op een gegeven moment op. Eén van de dames van Trias kwam nog even melden dat Niemo nog geen kleur in zijn haar had. Zijn hanenvin was al gemaakt maar zeg nou zelf, blauw of zwart zijn niet echt de kleur voor een oranje visje toch? Dit probeerde ik de dame kenbaar te maken, het was wachten op de kleur oranje. Gelukkig was er een vrijwilliger gevonden die op de fiets gesprongen is  om onze voorraad kleurtjes weer aan te vullen, we zijn enorm blij met deze dame. Niemo kreeg zijn oranje vinnen en de voorstelling kon beginnen. Het wachten was op de pauze, daar konden we nog enigszins corrigeren wat was ingezakt, de schade viel mee. In de tijd dat wij even niets konden doen hebben we heerlijk van het zonnetje mogen genieten. Kappers hebben altijd gespreksstof dus de kaken gingen flink op en neer. Ik heb echt genoten van deze dag, morgen trek ik iets aan met korte mouwen zodat ik tussentijds een beetje bij kan kleuren, er is toch wel zon he?

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten