maandag 18 april 2011

Kleding stress

'Mam, waar is mijn lichte skinny jeans gebleven, heb je die al gewassen?' Het lijkt net of hier in huize Beauluna de wastrommel nooit draait. 'Volgens mij had je die gisteren nog aan je kont, wat verwacht je nou, dat ik hem in een uur gewassen en droog heb?' Er wordt hoopvol gekeken maar mamsie trapt er niet in. 'Ja nou heb ik dus niets om aan te trekken vanavond!' Dat liegt ze, alleen is dat niet hip genoeg voor het schoolfeest van vanavond. 'Hier, wat is dat dan, je baggy jeans, die kan je toch ook aan?' In my dreams, die staat niet leuk bij het tuniekje wat ze aan wilt. De optie om dan een ander topje aan te trekken komt niet voor in haar vocabulaire. Zoonlief is al klaar, de vriendinnen staan al te wachten op grote zus die ze mooi gaat maken voor het feest. Kwebbel zeurkous is nu met haar big sis naar boven om toch tot een compromis te komen, ze kan moeilijk niets aan trekken toch? Om kwart voor acht moet het spul klaar staan zodat ik ze naar de disco kan brengen. Ook zoiets, ik gebruik veel te oude woorden. Het heet al lang geen disco meer maar 'Het Theejater' en dat is geen disco! 'Nee, wat is het dan, een schuurfeest???' Ik zal het wel niet begrijpen dus stop ik de felle discussie voordat het uit de hand gaat lopen. Nu dochterlief de leeftijd van irritante puber (soms) heeft bereikt, moet je als moeder toch op je tellen gaan passen. Enfin, ze staat nu beneden met een heel leuk wikkeltopje en twijfelt nu of het niet te bloot is! Ze heeft van big sis een hoedje gekregen en die heeft ze in 3 verschillende kleuren en designes. Nee, niet nog meer keuzes geven, ze komt er al niet uit!

In mijn tijd, ik klink nu bijna bejaard, werd een schoolfeest gehouden op school en niet in een dancing. De kantine werd omgebouwd tot gezellig versierde zaal, tafels en stoelen aan de kant zodat we genoeg ruimte hadden om te dansen. Er werd fris geschonken en bakken vol chips en nootjes stond op elke tafel. De congierge deed zijn feestjas aan en stond de hele avond achter de platendraaier. Er werden nog leuke stukjes opgevoerd en moi deed met nog vier andere klasgenootjes een dansje op een nog antieker nummer uit de jaren zestig. Kortom, jolijt tot en met en dat op een glaasje prik limonade. Tegenwoordig wordt een schoolfeest gehouden in de plaatselijke dancing, schenken ze nog steeds cola on the rocks en staat de plaatselijke middelbare school te stampen op de meest vreselijke herrie. Het zal me niets verbazen als de hit van Oh Oh Tirol wordt gedraaid, de DJ weet immers heel goed wat de jeugd van tegenwoordig leuk vindt. De dames zitten nu perfect in de make-up, haartjes zijn weer mooi glad en nog even snel die mega oorringen in de oren en ze kunnen op pad! Zo'n schoolfeest heeft wel een voordeel, vanavond hebben papsie en mamsie de rust waar we zo af en toe enorm naar verlangen, zie je ons al zitten? Al zappend naar de kanalen die WIJ eens willen zien, ik vraag me alleen af of er nog iets leuks op de tv komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten