vrijdag 8 april 2011

Geld maakt niet gelukkig...

... maar gelukkig maken ze geld! In deze tijd heb je niets aan kralen en spiegeltjes, daar koop je geen brood meer voor. Hiervoor hebben ze een geweldig ruilmiddel met waarde; de klinkharde euro. Ik ben nog uit de tijd van de gulden en, het kan aan mij liggen, maar daar kon ik nog redelijk mee uit de voeten. Sparen kwam toen nog voor in mijn vocabulaire. Tegenwoordig met de euro houd ik geen geld meer over om een beetje te sparen, wie wel vraag ik me af. Van de week kwam een leerling de klas in, zei vroeg me of ik wist hoeveel een liter benzine tegenwoordig kost. 'Vorige week was dat nog € 1.64, is het alweer duurder geworden?' Ze vertelde mij dat ze die ochtend langs een benzinestation reed en dat je tegenwoordig € 1.74 per liter moet betalen. Ik was in shock, straks moet ik nog een bijbaan nemen om mijn benzine te bekostigen!

Met vier kinderen in de groei kan ik je zeggen dat ik niet werk voor de extra luxe, neen, het is pure noodzaak. Als ik niet zou werken en mij richt op alleen het huishouden dan ben ik op zeker afhankelijk van de voedselbank en slaap ik met mijn gezin in een kartonnen villa! Het prettig leven begint een beetje op overleven te lijken en ik ben vast niet de enige die de eindjes met kunst en vliegwerk aan elkaar moet knopen. 'Mam, mag ik even wat van je lenen?' Ik zou ze met alle liefde mijn laatste euro willen geven, het is toch bijna niet meer te doen? Van de week hoorde ik dat de boodschappen duurder worden, nog duurder? Ik koop al B-merken, een groentewinkel of slager is me te duur dus koop ik vlees en groente bij de buurtsuper. Ik heb de fles aanmaak limonade weer gevonden in de winkel, dat smaakt net zo lekker dan die dure vruchtensapjes zonder prik. Ik kan je vertellen dat ik heel creatief geworden ben, het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Helaas is een geldboom niet te koop en groeit het geld me niet op de rug, als dat zo was mochten jullie allemaal een keertje plukken hoor!

Tot de volgende wonder

4 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar... hoor het dagelijks ook van mijn clienten, we praten er veel over en zoeken dan ook naar creatieve oplossingen... dat is eigenlijk best wel leuk trouwens:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je wordt idd steeds creatiever maar eens houd het op. Zelf je siggies draaien, oud brood roosteren omdat weggooien zonde is, ijsjes zelf maken noem maar op. Zou er een site zijn met budget tips? Ga toch eens googelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. http://hoebesparen.nl
    http://www.rijkerleven.com
    http://www.tipsomtebesparen.nl
    Je hebt de vrekkenkrant enz. enz.

    Er zijn er heel veel hoor Syl.
    Sterkte en ik ben er van overtuigd dat het met studerende en schoolgaande kinderen niet meevalt om rond te komen.

    Dit zijn nog wat sites waar je eventueel kunt kijken of je in aanmerking komt voor een vergoeding/subsidie.
    http://www.helemaalblut.nl/faq/waar-heb-ik-recht-op
    www.geldenrecht.nl/...10...waar...recht...hebt/consumenten

    Groetjes, Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lukt me niet om te sparen, ik houd niets over, dat is een beetje waar ik (en velen denk ik) tegenaan lopen. Dank je wel voor je linkjes, er zijn velen die deze linkjes kunnen gebruiken, ga er zelf ook even snuffelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen