zaterdag 25 juni 2011

Ik ga een cadeautje kopen...

'Wat ga je doen schat?' 'Nou, ik ga naar de Blokker.' "Wat ga je doen bij de Blokker dan?' 'Ik ga een cadeautje kopen voor Sanne.' 'Daar moet je wel centjes voor hebben.' 'Ik heb centjes, kijk maar!' Sytse laat in zijn hand €1,85 zien die hij heeft gevonden in huis. 'Wat ga je voor cadeautje kopen dan?''Nou, een playstation!' Ik moet er wel bij zeggen dat zoonlief vier jaar was en van de waarde van geld nog geen flauw benul had. 'Maar Sytse, dat is toch niet genoeg geld voor een playstation, die zijn heel erg duur.' 'Nee hoor, als ik naar de Blokker ga en ik betaal met centjes dan heb ik het gekocht.' Tja, tegen die logica kan ik niet in gaan, ik haal elke week boodschappen, betaal met geld en ik neem mijn boodschappen mee naar huis. De waarde van geld is voor een vier jarige niet te bevatten, die snappen dat nog niet. Sabina was de zuinige van de vier kids, zij vroeg alleen maar of iets duur was of niet. 'Kijk mam, dat is heel veel centjes dus heel duur. Moet ik daarvoor sparen?' 'Ja schat, daar moet je echt voor sparen.' 'Hoe lang moet ik daarvoor sparen?' 'Heel lang.' 'Als ik heel lang moet sparen dan ben ik er te groot voor dus kan ik net zo goed niet gaan sparen. Ik koop wel wat anders wat ik wel kan betalen.' Ook dit is de wijsheid van een kind, schattig toch?

Sabina had vroeger als kleuter een wens, ze wilde heel graag naar Eurodisney. Op een dag reden we in de auto en ze vroeg wanneer we nou eindelijk naar Disney gingen. 'Weet je dat dit heel veel centjes kost, dat heeft mama niet.' 'Nou, dan ga je toch gewoon even naar de bank om te pinnen?' Probeer dan maar een serieus antwoord te geven zonder in de lach te schieten. Nu weet ze wel beter en zit ze op haar centen te wiebelen, sparen is het codewoord. Zou ze aan het sparen zijn om mamsie mee te nemen naar Eurodisney? Ik vrees dat het een Eurodusniet gaat worden.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten