donderdag 18 augustus 2011

Back to school

Na een welverdiende vakantie ben ik acht augustus weer gaan werken, een klasloze docent hou zich tot één september dan bezig met klusjes die hoog nodig zijn voordat wij de nieuwe leerlingen mogen verwelkomen. De dag voor één september staat het kantoor vol met tassen die wij docenten met zorg klaar zetten, zit alles in de tas wat ze de komende jaren nodig hebben? Onze collega's van de groothandel zijn dagen bezig om deze tassen samen te stellen, veel telwerk en daar moet je toch je koppie bijhouden. Dan is het zover, onze nieuwe leerlingen lopen een beetje nerveus de school binnen en gaan timide zitten in de kantine, wachten op wat gaat komen. Sommige kennen elkaar van een vorige school, zij gaan dan snel bij elkaar zitten en beginnen te kletsen. Als je het stel zo bij elkaar ziet zitten krijg ik altijd een 'ach gossie' gevoel, zo schattig! Het zijn pubers die denken al volwassenen te zijn, daar kan ik alleen maar van genieten. Vandaag merkte ik dat het tijd wordt voor de nieuwe klassen, het begint weer te broeien om voor een nieuwe groep kappers in spé te staan en ze alle skills te leveren die zij nodig hebben om een goede vakidioot te worden. Zelf plaats ik me ook onder de catachorie vakidioten, ik kan geen genoeg krijgen van haar.

Als ik terug ga in de tijd toen ik mijn entree maakte op de kappersschool zie ik een verlegen meisje die nog te dorps was om tegen de stadse meiden op te kunnen. Mijn eerste indruk die ik kreeg van mijn klasgenoten was dat ze ordinair waren. Dikke lagen plamuur, elk uur de lippen bijkleuren en geen genoeg kunnen krijgen van hun eigen fantastische spiegelbeeld. Ik zag mezelf nog zo bleu, mijn haar was nog maagd! Daar kwam ik dan binnen, met mijn korte koppie, tuttige bloesje en bandplooibroek. Mijn klasgenoten droegen rokjes zo kort dat het schaamhaar bij elke stap in de war vloog door de windverplaatsing, hoge hakken en laarzen tot over de knieën, what was i thinking! Ik paste totaal niet in het plaatje van deze klas, stadse meiden waren maar raar. Ik wist mij staande te houden en na een week had ik al aansluiting met een aantal meiden uit mijn klas. positief dus! Ik ging helemaal op in de dingen die ik leuk vond, eigenlijk alles wat maar met haar te maken had. Met mooie cijfers was ik na elf maanden had ik mijn bediende en hairstylist diploma. Toen gingen we met de hele klas en modellen met een bus naar Utrecht om examen te doen, tegenwoordig zijn de proeve van bekwaam verdeeld in vier items. Daar zijn mijn beginnende leerlingen die ik één september mag verwelkomen nog lang niet an toe. Wat ik wel zeker weet is dat ze het mooiste beroep van de wereld hebben gekozen, creatief, innovatief en vooral wisselend. Ik heb er zin an!

Tot de volgende wonder 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten