zondag 13 maart 2011

Alcoholcontrole

Jaren geleden reed ik met mijn rode karretje in Noordwijk na een avondje stappen. Mijn auto vol zuiplappen en ik netjes geen alcohol gedronken. We hadden een shoarmaatje genuttigd en gingen richting Amsterdam om daar de kroegentocht verder voort te zetten. Ik reed het parkeerterrein af en in de bocht kreeg ik het stopteken. Netjes kom ik tot stilstand en ik draai mijn raampje open. 'Goedendag, heeft u gedronken' vraagt de agente. 'Ja' zeg ik en terwijl ze om mijn rij en kentekenbewijs vroeg haalde ze demonstratief haar blaastoestel uit haar achterzak. Ik geef mijn rij en kenteken aan de agente en zij vroeg mij te blazen. Achter mij begonnen ze al te melden dat ik vreselijk gezopen had en dat we shoarma hadden gegeten. De jonge dame had alleen maar met haar neus in de auto hoeven steken om dit feit te constateren, de knoflookmeur kwam haar al tegemoet. Omdat dit mijn eerste blaastest was had ik wel een beetje de kriebels maar ik maakte mij geen enkele zorgen. De agente duwt mij het blaastoestel bijna al tussen de lippen en zei mij op straffe toon dat ik flink door moest blazen. Daar ga ik dan, ik zet het tuitje tussen mijn lippen na eerst een flinke hap lucht te hebben genomen. Halverwege schiet ik in de lach en moet ik opnieuw blazen. Kwam door die etters in mijn auto, zij hadden echt teveel gezopen. Poging nummer twee ging helemaal goed en ik zie de agente al handenwrijvend in de aanslag staan om mij een flinke boete te gaan geven, alleen... 'Goh, u heeft niet zoveel gedronken' zegt ze. 'Niet zoveel gedronken? Ik heb toch zeker wel 6 glazen cola op, noem dat maar niet veel' zeg ik haar. Ze kijkt me vragend aan en zegt dat ze dat niet bedoelde. Het ging erom of ik alcohol had genuttigd, niet om hoeveel cola ik gedronken had. 'Ja, zeg dat dan gelijk, je vraagt mij toch of ik gedronken heb. Je denkt toch niet dat ik de hele avond op een droogje ga zitten???'

Tja, daar had ik haar. Als je iets vraagt moet je wel duidelijk zijn. Ze had moeten vragen of ik alcohol had gedronken en dan had ze als antwoord nee gekregen. Ik moest nog oppassen dat ik geen boete kreeg voor belediging van een ambtenaar in functie! Drinken en rijden is zo fout en toch wordt het nog zo vaak gedaan. Ik drink alleen als ik zeker weet dat ik thuis gebracht kan worden, eerder niet. Nou ben ik op een colaatje net zo lollig als met een glas wijn. De agente zal in het vervolg wel de juiste vragen stellen en ik... ik ben de bob.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten