vrijdag 6 mei 2011

Anti dieetdag

Vandaag is het de hele dag anti dieetdag, eten wat je wilt zonder het grote schuldgevoel te hebben. Het is nog steeds een taboe om iets ruimer in je vel te zitten. Natuurlijk moet je je er wel lekker bij voelen, niet dat je enorme lichamelijke klachten gaat krijgen want dat is niet gezond. Vandaag hebben wij het gevierd, mamsie stond net in de keuken overheerlijke pannenkoeken met kaas, spek en naturel te bakken. Heerlijk om eens niet stil te hoeven staan bij de lijn. Zo'n tien jaar geleden heb ik besloten om nooit meer op dieet te gaan, van lijnen werd ik dik. Het klinkt heel vreemd maar het levende bewijs was ik. Alle soorten diƫten heb ik geprobeerd, het hielp wel maar als ik dan op gewicht was kwamen de kilo's met rente terug, schiet niet echt op. Na mijn laatste dieet heb ik er een streep door gezet, ik ga nooit meer op dieet. Als ik zin heb in chocola dan neem ik een stuk chocola. Het enige wat ik heb veranderd zijn de tussendoortjes, die heb ik gewoon gehalveerd, net zo als de maaltijden. Na verloop van tijd kreeg ik mijn verzadigingsgevoel weer terug, als ik genoeg had gegeten dan kon ik stoppen. Mijn maaginhoud kromp en die zak chips werd een handje chips. In ruim een jaar tijd viel ik gelijkmatig vijfendertig kilo af en ze zijn eraf gebleven en dat zonder dieet. Onbewust ben ik mijn eet patroon gaan veranderen. Als ik ging winkelen liep ik nog steeds naar de grote maten en kwam er in de paskamer achter dat dit veel te groot was. Een tijd lang heb ik niet geweten welke kledingmaat ik had, frustrerend als je steeds een maat kleiner moest pakken. In mijn hoofd had ik nog steeds maat twee/vierenvijftig al kon ik erin zwemmen. Het heeft heel lang geduurd voordat ik eraan gewent was dat mijn lichaam een stuk minder volume had.

Vorig jaar was ik bij de anti dieetdag waar ik vele volle vrouwen en mannen verwachte. Niets is minder waar, vele zaten juist in de twijfelzone, tussen volslank en slank. Huh? Waar zijn de 'dikkertjes' die ik had verwacht bij de verschillende workshops? Iedereen ervaart 'dik zijn' anders en daar moest ik even aan wennen. De eeuwige strijd tegen de kilo's zal altijd blijven al hoop ik dat men probeert te genieten van wat je eet. Als de keus groot is neem dan van alles een klein hapje, net als de Fransen. Probeer niet over je verzadigingspunt heen te gaan, genoeg is genoeg. Heb je toch het idee dat je opgeblazen bent doe dan het enige verantwoorde dieet; het VDH dieet (Vreet De Helft) zodat je snel van je opgeblazen gevoel af bent. Drink een glas water voor het eten, dat vult de maag. Geniet vandaag nog lekker van de anti dieetdag en neem gewoon een extra koekje bij de thee.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten