dinsdag 10 mei 2011

Croque monsieur

Ze zijn er in alle soorten en maten, gemaakt in de pan of tussen de ijzers. Je krijgt hier trek in op de meest vreemde tijden van de dag of nacht. Als ik eraan denk ruik ik ze tot in detail, spontaan zou ik zo de keuken in kunnen lopen om mezelf een ordinaire tosti kaas en appel te maken, het water loopt me nu al uit de mond. Ik heb al heel wat verschillende tosti's mogen maken en proeven, de meest tongstrelende vind ik toch wel een tosti met brie, spek, walnoten en als hij klaar is wat honing over het gebakken lekkers te laten sijpelen. Ik heb er wel eens aan gedacht om een tosti ijzer mee te nemen naar mijn werk, zo kan je alle restjes brood gebruiken, weggooien is zonde en doe ik niet zo snel. Aangezien de hele school dan doordrenkt wordt door de geur van tosti's vrees ik dat ik binnen mum van tijd voor de hele school tosti's sta te maken, heb ik aan mijn drie kwartier pauze toch echt te kort. Hoewel het idee briljant is wordt het ineens een slecht idee. Maar zeg nou zelf, een tosti op zijn tijd is toch een heerlijke maaltijd?

Jaren geleden was ik in Valkenburg op werkvakantie voor een aantal dagen. Een vriend van mij werkte achter de schermen bij het NME bij de afdeling kap en grime. Nu kwamen ze eigenlijk een paar handen tekort en ik had toch vakantie. 'Waarom kom je ons niet helpen, we kunnen je goed gebruiken'. Ja waarom eigenlijk niet, moet het wel even met thuis overleggen of ik zomaar vijf dagen gemist kon worden. Dit bleek geen probleem dus ik op weg naar Valkenburg. We logeerde vlak bij in een herberg, wat bestond uit een beneden verdieping en twee slaapzalen. Daar tussen stond mijn bed... ergens, hutje op mutje stonden daar enorm veel stapelbedden en het vertrek had twee ramen. Deze moest je vooral niet open doen wilde je niet opgevroten worden door de zwerm muggen die er standaard ook huisde for free! Aangezien mijn slaapzak te warm was besloot ik onder een dun lakentje te pitten, standaard met hoofd onder de lakens, gek werd ik van het gezoem! Zo rond een uur of zes, als je nog steeds niet had geslapen van de warmte en de muggen, liep ik in draf naar de doucheruimte. Als je onder een warme douch wilde staan moest je vroeg je bed uit, er was niet voor iedereen warm water, leek wel oorlog. Als Sander Jan uit zijn bed was moest je helemaal snel zijn, als hij eronder stond dan had je gewoon koud water. Deze jongeman, overigens een schatje hoor, hield van lang douche, hij had wel warm water en de rest dus niet. Dit ter zijde, na een drukke dag pruiken wassen, opnieuw mooi maken, krullen, baarden, snorren en bakkebaarden reinigen kwamen we na de voorstelling in het pen lucht theater weer in de herberg. De eerste die terug was begon al kaas te snijden, spek en kaas tussen bammetjes te doen zodat de rest kon genieten van een heerlijke tosti kaas en spek. Elke avond was het iemand anders die tosti bakdienst had en ze smaakte goddelijk! Elke avond werd er voor cast en crue tosti's gebakken, een geweldige afsluiting van een geweldig leuke maar drukke dag.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten