zaterdag 21 mei 2011

Geen groene vingers

In mijn huis staan geen planten, het is gewoon zonde om ze te kopen. Echt elke plant gaat dood, ik laat ze verdrogen of verzuip ze met een handomdraai. Geen idee hoe ik het voor elkaar krijg, elke plant heeft geen lang leven in huize Beauluna. Er staat wel iets wat op bloeiers lijkt maar die hoef ik geen water te geven. Er staan wat rozen in een vaas en enkele droogtakken met lampjes, meer dan genoeg dunkt me. Zelfs een cactus help ik nog ongewild om zeep, ik kan het gewoon niet! Behalve onze Hairpoint plant Herman, geen idee wat voor soort plant het is maar die overleefd zelfs drie weken vakantie door mij. Ik geef Herman geregeld natte voeten en er groeit zelfs een bloem uit, gekscherend het kind van Herman genoemd. Wat ik dus niet snap is waarom het op school wel lukt om Herman te laten leven en thuis gaan ze bij binnenkomst al hangen. Is mijn huis niet feng sui genoeg ingericht, zet ik de planten naast vuur? Ik moet me er toch eens in gaan verdiepen, dit kan gewoon niet. Ik herinner me nog dat we een ficus hadden in huis. Na een week begon hij al blad te verliezen, ik bleef vegen. Elke dag als ik beneden kwam lagen er weer bladeren onder de plant tot ik enkele takken overhield met hier en daar een blad. Waardeloze plant, heb ik weer, een nieuw soort kamerplant die het leuk vond om mij aan het werk te houden. Na een maand was ik het zat en zette ik de plant buiten in de tuin. Ik had er niet naar omgekeken tot we tegen de schutting een soort van boom kregen, bleek dus de dooie ficus te zijn die het buiten wel deed. Omhakken die boom, dat moet je ook weer bijhouden en daar heb ik gewoon geen tijd voor. Nee, in huis houd ik een cyclaam niet op kleur, die worden binnen een paar dagen bruin.

Wat doe ik fout, hoe houd ik planten een beetje levend hier in huis? Kom maar op met die tips, ik ben het spoor ondertussen kwijt. Wat voor soort planten hebben niet al teveel verzorging nodig en op welke plek in huis houd ik ze bloeiend? In de tuin groeit en bloeit alles er vrolijk op los, daar doen de plantjes het prima. Als ik geregeld het onkruid eruit trek beginnen de plantjes ineens op te komen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er niet al teveel aan doe hoor, de passiebloem groeit prachtig om het hekje al zie ik de verdorde takjes nog wel zitten. Als ik die er tussenuit ruk moet ik oppassen dat de bloeiers er niet naast liggen, ben ik een olifant in een porseleinkast qua tuinieren? Ieder zijn vak, ik kan hier oprecht melden dat ik geen groene vingers heb!

Tot de volgende wonder

1 opmerking:

  1. ik loop een beetje achter op de blogjes (soooorrrry) maar ik heb ook geen groenen vingers. 1 ding weet ik wel, koop (ja, koop) de plant met de naam SCLENDAPSIS. 't is een hangplant. Als je ze water geeft, goed, als je het vergeet, ook goed. Groeit als een kool en nog decoratief ook. Snijd er een takje af (eensliert met bladeren) en zet het in' t water, 't groeit ook... echt iets goed, moet niet veel zonlicht hebben, want bij mij is het eigenlijk vrij donker in de salon. Echt een aanrader....groetjes

    BeantwoordenVerwijderen