zaterdag 14 mei 2011

Anti rook fundamentalisten

Tegenwoordig is roken een dure hobby, per maand schijnt de prijs lekker opgeschroefd te worden. Het is voor Jan met de pet bijna niet meer te betalen, is stoppen met roken dan nog de enige optie? Laat ik er wel bij zeggen dat als de rokers onder ons stoppen dan weet ik zeker dat de heren politici een nieuw goudmijntje moeten zoeken om de staatskas nog enigszins te spekken. Is de volgende stap de alcohol, dat hadden ze eerder moeten doen. Drank maakt meer kapot als je geen drinker bent. Stel, je loopt over een zebrapad, wordt aangereden door een malloot die een slok teveel op heeft en je hebt je hele leven nog geen druppel alcohol gedronken, ben je toch mooi slachtoffer geworden van alcohol misbruik. Er gebeuren meer ongelukken door alcoholmisbruik dan rook misbruik, of zie ik het nu te zwart wit? Iemand die nog nooit een sigaret heeft gerookt  blaast de kraaienmars door longkanker, is dat de schuld van het jarenlang meeroken? Alle rokerijen verbannen uit openbare gelegenheden, is dat de manier om het rokende volk te doen stoppen met roken? Roken is slecht voor de gezondheid zegt men, ja dat snap ik wel. Als je nu een peukie op wil steken sta je hier al snel in de gierende storm een longpest op te lopen. Niet omdat je een siggie rookt hoor, die krijg je met die wind en regen nog niet eens aan! Sta je bij een bushokje te roken, niet eens IN het hokje, staat er naast je iemand te hoesten en geïrriteerd naar je te kijken. Hallo, je staat wel de uitlaatgassen van bus drieentwintig naar binnen te zuigen, ga me nou niet vertellen dat je last hebt van MIJN siggie! Nu mag er in kleine café's weer gerookt worden, de grotere horecagelegenheden staan ineens te stuiteren omdat het niet eerlijk is. Ja hallo, mik die asbak dan op de bar en zet de afzuiging wat hoger! Nee, het roken is er niet leuker op geworden, het enige waar je nog rustig kringetjes kan blazen is in je eigen huis.

Vroeger tijdens een verjaardag stonden er bij ons glaasjes op tafel, met verschillende soorten sigaretten en sigaren erin. Je kon de overkant van de tafel niet meer zien door het rookgordijn wat er naar elkaar geblazen werd. Als kind zat je daar tussen en rookte ongewild mee, niemand die er toen bij stil stond dat je er wel eens vroegtijdig aan kon dood gaan. Hele generaties zijn opgegroeid met rokers in hun directe omgeving. Ik herinner me nog Meester van de Bosch, die pafte er tijdens de les vrolijk op los en dat vlak voor mijn neus. Aan het eind van de middag stond de glazen asbak bol met afgedankte peuken die hij aan het eind van de dag door een leerling leeg liet gooien. Per dag ging er een pakje Cabalero zonder filter de lucht in, geen kind of ouder die dat vreemd vond. Waar moet dit naartoe, deze hype komt overgewaaid uit Amerika. Als iemand in de sloot springt dan spring je er toch ook niet achteraan (hooguit om hem te redden als hij niet kan zwemmen). Mensen, als ik besluit om een roker te blijven dan hoef ik niet elke dag geconfronteerd te worden met mijn vroegtijdige dood. Wat zal het schelen op een mensenleven, de laatste vijf jaar? Die zijn toch geen pest aan, scheelt mij weer de aanschaf van een rollator en heel wat ziektekosten! Als ik het goed zie moeten we de accijns van de tabaksartikelen in de zorgpot steken, ik paf voor de niet roker zijn levensverlenging bij elkaar, en zo hebben jullie het nog nooit bekeken he?

Tot de volgende wonder

3 opmerkingen:

  1. "Een tevreden rooker is geen onruststoker"

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik ken de twee kanten zéééér goed...ik kan enkel zeggen...compromis is een goed woord hierin en verdraagzaamheid ook

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondertussen ben ik alweer 8 jaar gestopt met roken, gek om dit terug te lezen, zou er niet aan moeten denken nog een peuk op te steken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen