dinsdag 3 mei 2011

Potje skip-bo?

Ons bona gezinnetje is verslaafd, meestal klinkt dit niet goed en zouden we in therapie moeten. Niets is minder waar, we zijn verslaafd aan het spel skip-bo. Het is een kaartspel zo simpel dat ik het bijna niet uit kan leggen. Je kan het overal doen en vanaf het begin kan iedereen het winnen. Je kan je tegenstander helpen of flink dwars zitten. Als je denkt helemaal vast te zitten is daar de skip-bo kaart die je uit de brand helpt. Laat ik eens een poging doen om het uit te leggen. Iedere speler begint met een stapel kaarten, dat mag je zelf bepalen, hoe meer kaarten op je stapel hoe langer het spel kan duren. Je draait de bovenste kaart om en weet dan gelijk of je snel of laat aan de beurt bent. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk die stapel kaarten weg te spelen. Degene die de hoogste kaart trekt mag beginnen. Elke speler pakt vijf kaarten van de stapel pakken en dan proberen om vier stapeltjes op tafel te leggen. Het gaat van één tot twaalf, daarna verdwijnt de stapel en begint het weer van voor af aan. Als je geen kaarten weg kan leggen mag je zelf vier stapeltjes maken die je tijdens het spel van boven af mag neerleggen op tafel. Is het nog duidelijk of zijn jullie de draad al kwijt? Het is eigenlijk een kwestie van doen, op die manier leer je ook de trucjes die je tegenstander niet leuk zullen vinden.

Wij spelen dit spel zo vaak, het is gewoon zo verslavend dat je er bijna niet mee kan stoppen. Nu was ik net op zoek naar een plaatje bij deze blog, zie ik dat je het ook online kan spelen! Ik heb het nog niet getest, al staat de link nu wel bij mijn favorieten. Mocht je het eens uit willen proberen, klik hier als je het eens uit wilt proberen. Het spel kost zo'n 15 euro maar is zeker de moeite waard om aan te schaffen. Het is een grote stapel kaarten, makkelijk mee te nemen dus overal te spelen. Als wij een dagje aan het meer zitten gaat het spel mee, geweldig! Sorry als ik jullie aan een nieuwe verslaving heb geholpen, klik dan vooral NIET op de link! Stichting Correlatie bellen heeft ook geen zin, hier is geen therapie tegenop gewassen, wees gewaarschuwd!

Tot de volgende wonder

1 opmerking:

  1. Waaaaah ik ken het spel en is net zo verslavend als Halli Galli. Ook eens proberen. Ik laat het de kinderen die ik in de begeleiding heb regelmatig spelen omdat er heel veel belangrijke functies mee worden ingetraind. Niks verslavend....pure noodzaak.

    BeantwoordenVerwijderen