dinsdag 3 mei 2011

Logeerpartijtjes

'Mam, mag ik alsjeblieft logeren bij Sanne, dan heb je het lekker rustig, please mag het ja?' Tja, wat kan je dan zeggen, alleen maar 'ja is goed schat'. Zo geschieden het, gisteren ging mijn Sanne mee met Sanne van Marlon. Dit doet me terug denken aan mijn eigen logeer partijtjes bij opa en oma. Elke vrijdag uit school stonden de tassen al klaar en gingen we met de bus naar Hoek van Holland waar opa en oma woonde in een groot bovenhuis. Het was voor ons een feest, het hele weekend naar het strand of het bos om in de bunkers te spelen. Elke avond kwamen we smerig en onder het zand thuis. Voordat we gingen eten onder de douch en dan zaten we als onschuldige kids weer schoon aan tafel. Als ik nog verder terug de tijd in ga dan logeerde we bij dezelfde opa en oma op de boerderij in Veendam. Geen winkel in de buurt, de koeien in de wei, de fruitbomen die wij kaal mochten plukken elke dag en opa mee helpen op het land. Ja, wij konden op jonge leeftijd al goed helpen met boontjes doppen, aardbeien plukken, aardappels rooien en wat niet mocht, in de hooiberg spelen. Als we na het spelen in de hooiberg naar de boerderij liepen hielpen we elkaar om snel van het hooi op onze kleding en in de haren te ontdoen. Toch wisten we dat oma wel een sprietje zag en dan kregen we ervan langs. 'Hebben jullie nou weer in de hooizolder gespeeld? Als opa het ziet krijg je op je blote billen! Kom hier, opa is nog niet thuis, kam je haar, dat helpt wel om de laatste sprietjes weg te halen, schiet op ik hoor opa al aankomen!' Zo, dat waren de woorden van oma, we rende snel naar onze kamer om de laatste sprietjes hooi uit ons haar te krijgen alvorens we aan tafel schoven voor de lunch.

Opa had een mini orgel staan in de kamer, als het aan hem lag zou hij een grote versie ervan kopen, paard ervoor en centen verdienen. Dat viel bij oma een beetje verkeerd, 'je gaat niet als een zwerver de straten door met zo'n achterlijk ding, moet ik er dan naast zitten op de bok?' De onsterfelijke woorden van opa waren dan 'nee, jij krijgt het centenbakkie om het geld op te halen, ik moet draaien!' Dan had je oma op de kast hoor, zij was nogal excentriek qua stemgeluid en zei eigenlijk altijd veel te veel. Toch waren de logeer partijtjes bij opa en oma op de boerderij het leukst. We hebben door het wc raam van alles geboren zien worden. Door dat raam keek je uit op de stal, geweldig om te zien. Logeren is gewoon het ultieme slaapfeest bij een ander, daar moet ieder kind een prettig gevoel aan over houden en een bom vol herinneringen.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten