woensdag 6 juli 2011

Boeken, ik hou der van!

Vanaf mijn jonge jaren heb ik een boekentik. Elke avond moet ik gewoon een bladzijde lezen, op die manier kan ik de dag rustig afsluiten. Het verzamelen van boeken begon al toen ik een jaar of dertien was. Samen met mijn vriendinnetje ging ik naar de bibliotheek en liet mij daar voorlichten welke boeken 'mooi' waren. Tante Jet kon me daarbij heel goed helpen, volgens mij had ze alle boeken wel tien keer gelezen. Als ik in de bieb was hoopte ik altijd dat Tante Jet er was, zij kon zo mooi beknopt vertellen waar het boek over ging. Ik wilde dan zo snel mogelijk naar huis om met mijn neus tussen de stoffige bladzijdes te zitten. Nooit stelde Tante Jet mij teleur, ik was gek op haar smaak! Hele weekenden sloot ik mezelf op in mijn kamer, zelfs voor de lunch was ik er niet uit te slaan. Als ik naar het toilet moest nam ik gelijk een hapje en een drankje mee naar boven om gelijk weer in mijn boek te duiken. In de loop der jaren heb ik heel wat boeken gekocht, velen nieuw maar ook genoeg tweedehands. Op den duur vond ik het een sport om op elke rommelmarkt leuke boeken te scoren, het liefst voor vijftig cent. Aankomende vakantie ga ik spitten in mijn verzameling en weet ik dat er heel wat boeken doorgegeven gaan worden aan een andere boekengek.

Sabina is net als mama een boekengek, ze vond het heerlijk om voorgelezen te worden. Op een middag stond ze achter mij in de keuken. Terwijl ik stond te koken vroeg ze 'mam, kan je me voorlezen, ik wil het verhaaltje zo graag af horen.' Tja, je staat te koken en uit je ooghoeken zie je zoonlief al kijken, die heeft honger en laat dat ook blijken met zijn ogen. 'Lieve schat, mama staat nu eten te maken voor ons, ga jij de plaatjes maar bekijken met Bas dan lees ik je er vanavond uit voor.'  Haar antwoord was onbetaalbaar, 'maar kan je me het dan niet even leren,  dan kan ik zelf het verhaal lezen.' Tuurlijk, mama leert haar even in tien minuten lezen, wel leuk als je ziet dat je dochter net als mamsie gek is op lezen. Ik vind het een heerlijke vorm van ontspanning, zelfs als ik in de zon lig te bakken wil ik lezen. Helaas gaat er dan ook een leesbrilletje mee, want zonder 'uil' kan ik echt niet meer.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten