zondag 24 juli 2011

Snertweer

'T is weer voorbij die mooie zomer, die zomer die verdween voordat hij begon. Wat hebben we gedaan dat wij geen zonnige weken mogen hebben, het heeft meer weg van een goeie herfst! Vanmorgen werd ik wakker en keek naar buiten toen ik de gordijnen open schoof, getver, weer een regenachtige dag in juli. Nu we vakantie hebben is het zuur om niet te kunnen genieten van een lekker zonnetje die wij zo broodnodig hebben. Als mijn vakantie straks voorbij is ben ik net zo wit, zo niet bleker dan voor mijn vakantie. Mijn witte zomerkleren blijven in de kast hangen omdat het totaal niet bij mijn bleke huidje past. Op die manier is ton sur ton wel heel visueel. Van de week hoorde ik een enthousiasteling zeggen dat er een hittegolf op komst is, dan mag die hittegolf wel opschieten willen mijn winterkleren al voor de winter verwassen zijn! Normaal gesproken zitten we heerlijk in de tuin te barbecueën, nu heb ik zin in stamppot boerenkool met spekjes en worst, niet te vergeten de snert waar ik zo langzaamaan trek in begin te krijgen. In de winkels is het al vroeg begonnen met de uitverkoop, geen hond die een korte broek gaat kopen, er is een run op lange spijkerbroeken en dito truien. Om toch een beetje het gevoel van tropische temperaturen te evenaren moet je die trui wel aantrekken. We hebben een paar redelijke dagen gehad, niet echt zwemweer maar droog genoeg om mijn meubeltjes te verven. Op dit moment heb ik nergens zin in, ik bivakkeer op de bank, vergezeld met mijn lappie en de tv aan. De gezinsspelletjes zijn uit de kast gehaald om toch nog enige vorm van gezelligheid te creëren. Nee, de zomer van 2011 is met recht in het water gevallen, echt sneu voor iedereen die in Nederland blijft.

Ik herinner me nog een zomer uit de zeventiger jaren, toen hadden we onafgebroken de warmste zomer uit mijn geheugen. De scholen begonnen om acht uur en we waren om half twee vrij zodat we daarna massaal naar het zwembad konden gaan. Dit was het enige jaar dat we zomerrooster hadden op school, zo heet was het. De nachten waren toen nog warmer dan onze goede dagen nu, hier wordt je toch niet vrolijk van. Ik heb nog twee weken vrij en laten we hopen dat het na vandaag toch een beetje de goede kant uit gaat. Het zou wel heel triest zijn als ik niet één keer met mijn bonagezinnetje naar Reeuwwijk kan om te varen, poedelen en af te koelen. Als er een weergod bestaat, geef ons heden ons dagelijks zonnetje, wat wij zo nodig hebben.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten