zondag 17 juli 2011

Einde van Harry Potter

Helaas voor alle fans, de laatste film draait in de bios. De boeken waren al geschreven en gelezen, meerdere malen, dus was het gisteren tijd om de laatste film te gaan zien in de bios. Het is een tweestrijd, je wilt de film heel graag zien en wetende dat na deze film geen biosavontuur meer komt. Ik zat dan ook met een dubbel gevoel gisteren na afloop in mijn stoel. Nooit meer het wachten op het volgende deel, het is klaar over en uit. Ik ben niet de enige fan met dit gevoel, wat rest zijn de boeken en de films die we zeker nogmaals gaan lezen en bekijken. Nu kan ik niet gaan vertellen wat er allemaal in de film voorkomt, dat ga ik mooi niet doen. Je moet de film zelf in de bios gaan kijken, ieder mag zijn visie zelf ontdekken. Wat ik wel wil beschrijven is mijn ervaring over de boeken en de films. Ik weet nog dat we naar het jeugdjournaal zaten te kijken, onze oudste moesten hier naar kijken om de volgende dag mee te kunnen praten over wat er in de wereld gebeurde. Boek drie kwam uit en ik had er nog nooit van gehoord. Waar gaan die boeken over dan, wat voor soort boeken zijn dit? 'Mam, dat lijken me goeie boeken, wil je die kopen?' 'Kopen? Vraag ze maar aan Sinterklaas, zet maar op je verlanglijstje' zei ik tegen Sabina. 'Maar dat duurt nog heel lang, ik wil ze nu lezen!' Echt mijn kind weer, niet kunnen wachten, dat heeft ze niet van een vreemde want mamsie was ondertussen ook  heel nieuwsgierig geworden naar de boeken. Ik besluit om de boeken aan te schaffen voor Sinterklaas en kan me niet bedwingen om erin te gaan lezen. Nadat boek één uit is geef ik hem aan Sabina die hem in één ruk heeft uitgelezen. Ondertussen was het Sinterklaasavond en zij kreeg de andere twee delen. Ik kon niet wachten op deel twee dus spoorde ik haar aan om snel te beginnen met lezen. Een kleine week later was ze al bezig in deel drie zodat mamsie deel twee kon lezen. Steeds als er een nieuw boek uitkwam was het een gevecht wie hem het eerst mocht lezen. Bij het laatste deel heb ik gewonnen, ik heb de eerste hoofdstukken mogen lezen zonder dat Sabina wist dat ik het boek in huis had. Toen ze mijn kamer in kwam en zag dat deel zeven naast mijn bed lag was ik het boek gewoon kwijt. We hebben hem samen gelezen, hoe loopt het af...

Het waren roerige jaren samen met Harry, Hermelien en Ron. We hebben de woorden verslonden, opgezogen en laten inwerken in onze koppies. Toen de verfilmingen daar kwamen zaten Sabina en ik samen naast elkaar te kijken of het wel klopte met het boek. Ik kan je zeggen dat de boeken toch mijn favorieten zijn. De films zijn ook mooi hoor, onze tweeling heeft de boeken nooit gelezen en dan zijn de films een mooi alternatief. Sanne is ooit begonnen in deel één maar al snel heeft ze het boek dicht geslagen. 'Ik was al bij hoofdstuk drie en ik was nog niet eens in het eerste kwartier van de film! Sorry hoor, maar dit duurt mij veel te lang!' Er komt vast nog wel een tijd dat ze de boeken gaat lezen en dan snapt ze wat Sabina en ik er zo geweldig aan vinden. Mijn vakantie is net begonnen, ik heb nu al weer zin om alle delen te gaan lezen. Zal ik het redden om zeven boeken in drie weken uit te lezen???

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten