vrijdag 22 juli 2011

Dochterlief komt logeren

'Mama mag ik bij jou logeren?' vroeg mijn toen twee jarige dochter. 'Tuurlijk mag je lekker bij mama slapen, gezellig!' En zo geschiede, Sabina kwam de nacht in mijn bed logeren voor de komende nacht. Ze kwam niet alleen, beer en pop moesten ook mee. Het grote verhalenboek werd als eerste op het bed gepletterd want logeren zonder voorleessessie is geen echt logeerpartijtje. Nadat we lekker in bad waren geweest trokken we onze nachtkleding aan en schoven tussen de frisse koude lakens, het logeerpartijtje kon beginnen. Sabina keek me met van die pretoogjes aan en zei; 'Mam, gezellig he?' 'Ja schat, dit is heel gezellig', antwoordde ik. Het voorleesboek werd open geslagen en Sabina zocht er een verhaaltje uit. Ze ging er helemaal voor liggen, beer onder haar ene arm en pop onder de dekens naast haar. Ze stopte de duim in haar mond en was klaar om te logeren. 'Sinds wanneer duim jij weer?' vroeg ik haar. 'Ik duim alleen als ik aan het logeren ben mam, in mijn eigen bed duim ik niet meer, dat is voor baby's.' Tja, ga daar maar eens tegenin, ik liet haar lekker duimen. Ik begon mijn verhaal en werd onderbroken door Sabina. 'Mama', zei ze, 'ja lief'. 'Gezellig he?' 'Het is heel gezellig, zal ik verder gaan met voorlezen?' Beer werd bijna gewurgd, duim ging in de mond en ze knikte ja. Nadat ik het verhaal helemaal had gelezen zei ik dat ze nu moest gaan slapen, dat was tegen het zere been. 'Moet ik nu gaan slapen? Zijn we al klaar met logeren?' Dit kon nog een ingewikkeld verhaal gaan worden, hoe leg ik uit dat je bij elkaar blijft slapen als je aan het logeren bent aan een twee jarig monstertje.

Nadat ik het had uitgelegd was voor Sabina de lol er eigenlijk wel een beetje af. Ze zou gaan proberen te slapen terwijl ik mijn eigen lectuur aan het lezen was. Ze bleef maar naast me draaien en kon de slaap niet vatten. 'Mama, ik ben klaar met logeren, mag ik naar mijn eigen bed toe?' 'Natuurlijk mag dat', en ik stopte haar toe in haar eigen bedje. Ze wenste me truste en viel bijna direct in een diepe slaap. Haar pingeltje pingeltje doosje speelde voor haar het welbekende deuntje, haar eigen geur in bed, pop onder de dekens, beer onder haar arm en de ogen vielen bij het licht uitdoen neer. Dat was dan het, voor Sabina vooral, gezellige logeerpartijtje in mama's slaapkamer, wat een ervaring. Het was kort maar wel enorm gezellig zo'n draaikonterige kwebbelkous naast je in bed.

Tot de volgende wonder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten